31/07/2020 av Stockholms Allstäd AB
Fördelen för mindre företag att anlita en städfirma
Är du ägare av ett mindre företag så är du van att hålla igång både affärsverksamheten som sådan, och allt det praktiska runt omkring. Då kanske detta är ett scenario du känner igen dig i: Det är tidig morgon, och du är först på plats med ambitionen att hinna städa av kontoret innan arbetsdagen drar igång. En överfull mailkorg eller ett viktigt telefonsamtal sätter dock käppar i hjulet, och framåt eftermiddagskaffet inser du att den där snabba städningen fortfarande inte har blivit av. “Livet som småföretagare”, tänker du. Kanske – men inte nödvändigtvis. Med professionell kontorsstädning kan du som småföretagare spara både tid och pengar.
Outsourcing av kontorsstädning förknippas ofta med stora, kapitalstarka bolag med många anställda och generösa kontorsytor. Somliga småföretagare tror sig kanske inte ha råd att lägga ut städtjänster på entreprenad, medan andra anser det vara onödigt när det rör sig om relativt små ytor. Det finns däremot flera fördelar med att anlita en städfirma även om man har ett litet företag, och det behöver inte nödvändigtvis bli särskilt kostsamt. På Stockholms Allstäd har vi lång erfarenhet av att städa kontor på uppdrag av mindre företag, och delar gärna med oss av några tänkvärda tips och råd kring varför det lönar sig att anlita en städfirma.
Städning tar tid – och tid är pengar
Det kanske låter klyschigt, men det gör det inte mindre sant. Tid är pengar – inte minst för småföretagare. Att leja bort kontorsstädningen kan av många anses vara en lyx man inte har råd med som litet bolag. Sanningen är dock att det oftast sparar företaget mer pengar än vad det faktiskt kostar. Ett välstädat och hygieniskt fräscht kontor är viktigt för såväl trivseln, som produktiviteten och möjligheten att driva företaget framåt. För att inte tala om vilket intryck det förmedlar till besökare. Stockholms Allstäd har genom åren bistått många mindre bolag med städning av kontor och tillhörande allmänna utrymmen – och på så sätt frigjort mycket tid åt dem att istället fokusera på sina respektive verksamheter.
Hur går en kontorsstädning till?
Funderar man på att outsourca företagets kontorsstädning, kan det vara hjälpsamt att få ett hum om vilka moment som vanligen omfattas av en sådan tjänst. Nedan följer exempel på vad som ingår i en kontorsstädning hos oss på Stockholms Allstäd:
- Dammtorkning och våttorkning av alla fria ytor såsom skrivbord, hyllor, bänkar och bord.
- Dammsugning och våtmoppning av samtliga golvytor, såväl på kontoren som i allmänna utrymmen.
- Rengöring och desinficering av extra utsatta kontaktytor som exempelvis tangentbord, strömbrytare, dörr- och skåphandtag, handledare, knappar på kaffeautomater, hissknappar o s v.
- Noggrann städning av toaletter och tillhörande tvättställ, speglar och tvålpumpar.
- Tömning av papperskorgar och sopor.
- Komplett rengöring av allmänna utrymmen som kök, entré, konferensrum, kapprum och matsal/fikarum.
En roll mindre att fylla
Avslutningsvis kan sägas att en av de främsta fördelarna med att anlita professionell städning på ett mindre kontor, är lättnaden av att få en funktion mindre att fylla. Slipp stressen över att kontorsstädningen varken hinns med morgon, lunch eller eftermiddag – och satsa på att göra det ni gör bäst istället. Visst kan det vara både utmanande och lärorikt att ha flera yrkesroller på ett mindre företag – men rollen som kontorsstädare kan man med fördel hoppa över. Oftast blir det snarare kontraproduktivt, än ekonomiskt och smart när man som småföretagare försöker sköta den tjänsten själv. Varför både slå knut på sig själv och trolla med knäna om man inte måste?
FAQ
Är det dyrt att anlita en städfirma?
Oftast inte. Faktum är att man snarare sparar pengar på att leja bort städningen, eftersom tid och resurser frigörs till annat.
Är det möjligt att få samma städpersonal varje gång?
Absolut. Finns det som önskemål försöker vi alltid lösa det efter bästa förmåga.
Hur ofta bör mindre kontor städas?
Det beror dels på lokalen, och dels på vad ni själva anser vara lagom. Det viktigaste är att anpassa städningen till vad som fungerar på just ert företag.