Välstädad butik under covid-19

Den pågående pandemin har tagit kraven på hygien och städning i butiker till en ny nivå. Extra renlighet och social distansering ska tillämpas, samtidigt som en butiksmiljö också bör kännas trivsam, välkomnande och inspirerande för kunderna. Med en kombination av riktigt bra städning och lite personlig touch går det att få en butik som är ordentligt ren och fräsch, utan att för den sakens skull kännas alltför steril.

Driver du eget företag med butiksverksamhet har du säkert ställts inför en hel del stora utmaningar i år. Färre kunder, stränga regler om max antal besökare åt gången och förstås nya riktlinjer vad gäller renhållning i butikslokalerna – för att bara nämna några. Det är mycket att tänka på, och det kan kännas tufft att hitta tid till att både fokusera på verksamhetens överlevnad, och samtidigt uppfylla kraven på städning. Att ta hjälp av en städfirma kan därför vara en lösning värd att fundera lite extra på just nu. 

 

Hur går en professionell butiksstädning till?

Stora varuhus, små boutiquer, livsmedelsaffärer och byggvaruhus. Butiker kan förstås se väldigt olika ut beroende på såväl verksamhetens natur, som lokalens storlek och utformning. Vad gäller städning av butiksutrymmen och eventuella lager, ser dock rutinerna och behoven hyfsat likadana ut. Hos oss på Stockholms Allstäd innefattar en vanlig butiksstädning i regel dessa moment:

  • Avtorkning av butikshyllor, diskar och övrig butiksinredning
  • Avtorkning och eventuell desinficering av särskilt utsatta kontaktytor som exempelvis handtag, strömbrytare och knappsatser på kortläsare 
  • Putsning av eventuella glaspartier
  • Rengöring av belysning 
  • Dammsugning av golv, mattor och möbler
  • Våttorkning av golv 

Vad gäller antal städtillfällen per vecka samt när på dygnet städningen ska ske är förstås upp till dig som butiksinnehavare att besluta. Här finns mycket utrymme för anpassning och flexibilitet, även när det kommer till eventuella extra moment eller specialanpassningar. Ett tips är därför att fundera över vad just din butik behöver för att lyfta lite extra.

 

Kan en välstädad butiksmiljö ge bättre försäljning?

Med största sannolikhet – ja. Funderar du över vad som är en inspirerande butiksmiljö för dig och vad som får dig att vilja köpa något, kvalar förmodligen snygga och fräscha lokaler in ganska högt upp på listan. Tillsammans med varor, priser och bemötande förstås. Rena och välstädade ytor är viktigt, och av större betydelse än man kanske först tror. Inte minst nu, när människor är oroliga och många butiker har det tufft. 

 

Det lilla extra gör mycket för helhetsintrycket

Vi på Stockholms Allstäd kan se till att din butik hålls i bästa möjliga skick vad gäller renlighet och hygien, men det finns också en del saker du själv kan göra för att skapa en lite extra välkomnande känsla i lokalerna under dessa speciella tider. Enkla knep som att spela musik på lagom volym, inreda med gröna växter (konstväxter fungerar precis lika bra om du vill allergianpassa) samt att lägga mer krut på snygga skyltningar och arrangemang kan göra underverk för såväl kundupplevelsen som personalens trivsel i butiken. 

Tips: Här på vår hemsida kan du läsa mer om våra tjänster inom butiksstädning, samt skicka in en förfrågan om offert. 

 

FAQ

Är det möjligt att få daglig butiksstädning?

Absolut. Daglig städning är vanligt i butiksmiljöer.

Hur begär man en in offert för butiksstädning?

Skicka in en förfrågan via vår hemsida, så tar vi kontakt med dig för att sammanställa ett förslag.

När på dygnet är det som mest lämpligt att en butik städas?

För att ha en så ren butikslokal som möjligt vid öppning, rekommenderar vi städning tidigt på morgonen eller på kvällen efter stängning.

0
Feed

Adress

Jenny Linds gata 10

129 52 Hägersten
Hitta hit

Viktig information angående GDPR: Den nya lagen trädde i kraft 25/5-18 och här följer därför info. Viktigt att veta är att Stockholms Allstäd AB aldrig delar eller säljer några kunduppgifter till tredje part. Vissa uppgifter sparas pga fakturering eller offerering, beroende på vilken typ av UPPDRAG som är aktuell. Meddela om du som kund önskar att dina uppgifter tas bort eller om du inte önskar något utskick från Stockholms Allstäd AB.