5 vanligaste fällorna vid kontorsstädning

Regelbunden kontorsstädning är en självklarhet på de flesta företag och något som kan tyckas till synes enkelt att rodda med. Det finns dock en del vanliga fällor att gå i – till exempel planering och schemaläggning av städningen.

En komplett kontorsstädning innefattar som regel dammsugning och våttorkning av golv, rengöring av fria ytor och kontorsplatser samt städning av gemensamma utrymmen som kök, fikarum, mötesrum och toaletter. Ganska grundläggande saker som egentligen bör flyta på smidigt vid sidan av den huvudsakliga verksamheten som bedrivs på kontoret. Speciellt med tanke på att de flesta – eller så gott som alla – företag dessutom väljer att lägga ut kontorsstädningen på entreprenad till en professionell städfirma

Trots det finns en del fallgropar att gå i när man som företag ska ordna med städning av kontoret. Nedan listar vi de fem vanligaste misstagen vid kontorsstädning samt tips på hur de kan undvikas. 

 

Vanliga misstag vid kontorsstädning 

  • Betalar för mycket: 

    Att outsourca kontorsstädningen till en städfirma är naturligtvis förenat med en kostnad – men man ska inte behöva betala mer än nödvändigt. Innan man som företag tecknar avtal med en städfirma är det bra att jämföra olika aktörer och ta in flera offerter. Prisvärd, pålitlig städning med proffsigt resultat är målbilden. 
  • Dålig planering:

    Undvik att förlägga städningen den tid på dygnet då det är som mest aktivitet och spring på kontoret. Det blir krångligt för såväl er som arbetar där som de som ska städa. 

  • Bristfällig kommunikation: 

    Det här är en fallgrop som lätt kan skapa irritation. Önskar ni få skrivborden rengjorda en viss veckodag? Kanske fönstren putsade med jämna mellanrum? Kommunicera detta till städfirman ni anlitar – men även till medarbetarna. Är det bestämt att skrivbordsytor ska torkas en viss dag underlättar det om alla ser till att plocka undan så mycket möjligt redan dagen innan. Med bra och tydlig kommunikation mellan städfirma och medarbetare blir resultatet oftast bättre. 

  • Ingen säsongsanpassning:

    Olika årstider och växlande klimat innebär att behovet av kontorsstädning ofta ser olika ut under olika delar av året. Under höst- och vintersäsongen krävs ofta mer frekvent städning eftersom mer slask och smuts dras in. Många företag missar dock att säsongsanpassa städningen. Ett tips är också att se över städningen under semestertider. Behövs det städas lika ofta trots att de flesta på kontoret är lediga eller finns utrymme att trappa ned då?

  • Otydligt avtal: 

    Många företag missar att tydligt specificera vilka städmoment man vill ska ingå i städningen, vilket givetvis gör det svårt för städfirman att veta allt som ska göras. Det är lätt hänt att något missas. Att tydligt specificera varje moment och arbetsuppgift i avtalet är bästa sättet att undvika missförstånd. 

 

Känner ni igen er i något av ovanstående? Kanske är ni missnöjda med kontorsstädningen på företaget idag – men kan också pricka av flera av de vanligaste misstagen? Lyckligtvis är det aldrig försent att skapa bättre förutsättningar för riktigt bra kontorsstädning.

Önskar ni fler tips och råd för smart och effektiv kontorsstädning? Hör av er till oss så berättar vi mer. 

En fortsatt trevlig vårvecka önskar vi på Stockholms Allstäd!

 

FAQ - Kontorsstädning av Stockholms allstäd

Får man samma städare varje gång?

Det kan se olika ut, men vill man ha samma går det oftast att ordna.  

Hur länge löper ett avtal för kontorsstädning?

Det är ni som företag som bestämmer hur länge ni vill att avtalet ska gälla.

Vad gör man om man blir missnöjd med en kontorsstädning?

Är man missnöjd med kontorsstädningen bör man alltid ta upp detta med städfirman man anlitar. 
 
 
 
 
 

0
Feed

Adress

Jenny Linds gata 10

129 52 Hägersten
Hitta hit

Viktig information angående GDPR: Den nya lagen trädde i kraft 25/5-18 och här följer därför info. Viktigt att veta är att Stockholms Allstäd AB aldrig delar eller säljer några kunduppgifter till tredje part. Vissa uppgifter sparas pga fakturering eller offerering, beroende på vilken typ av UPPDRAG som är aktuell. Meddela om du som kund önskar att dina uppgifter tas bort eller om du inte önskar något utskick från Stockholms Allstäd AB.