Checklista inför kontorsstädning

Trivsamma lokaler för de som arbetar och en representativ miljö att ta emot kunder och besökare i. Riktigt bra kontorsstädning är viktigt av flera anledningar, men vilka moment bör ingå och hur ska man gå tillväga för att verkligen få ytorna att skina? Många företag väljer att outsourca kontorsstädningen till en professionell städfirma. 

Många företag väljer att outsourca kontorsstädningen till en professionell städfirma. Helt enkelt för att det både är mer tidseffektivt, ger ett bättre resultat och i de allra flesta fall också blir mer ekonomiskt. Ibland kan det dock komma tillfällen då man behöver ombesörja städningen för egen maskin – kanske mitt emellan ett byte av städleverantör till exempel.

Så hur roddar man då en komplett kontorsstädning på bästa sätt? Vad behöver städas, i vilken ordning ska man ta de olika momenten och hur ska man tänka kring allergier och överkänslighet? 

För att göra det lite enklare och ge en bra överblick har vi på Stockholms Allstäd satt ihop en checklista över vad som bör ingå i en kontorsstädning och vad man bör tänka på. En enkel och smidig guide att följa för företagare som vill ha en ren, fräsch och välstädad arbetsplats i toppskick. 

 

Guide till kontorsstädning – proffsiga tips

Först och främst – vad är bra att tänka på inför städningen?

  • Plocka undan och se till att bord, skrivbord och andra avställningsytor är fria och obelamrade
  • Se till att ha bra städredskap och lämpliga rengöringsmedel
  • Välj en tid då det är relativt lugnt på kontoret, till exempel tidig morgon

Var ska det städas? En komplett kontorsstädning bör innefatta dessa utrymmen:

  • Kontor/kontorslandskap
  • Kök
  • Matsal/fikarum
  • Toaletter
  • Entré och kapprum
  • Gemensamma utrymmen som konferensrum, möteslokaler, förråd och kopiatorrum 

Sist men inte minst – hur ska man städa och i vilken ordning? Mest effektivt blir det förstås om man städar ett rum i taget. Börja förslagsvis med kontorsutrymmena för att sedan ta kök, toaletter och andra gemensamma utrymmen därefter.

För bästa resultat rekommenderar vi att man tar kontaktytor, avställningsytor, möbler och dylikt först – för att sedan avsluta med golv och mattor. Moment som bör ingå i samtliga rum är:

  • Avtorkning av fria ytor, möbler och avställningsytor
  • Rengöring av utrustning som datorer, tangentbord och skrivbordslampor
  • Noggrann rengöring av kontaktytor som strömbrytare och handtag
  • Byte av soppåsar 
  • Putsning av speglar 
  • Avtorkning av lister, dörrfoder, dörrar och glaspartier
  • Dammsugning av golv och mattor samt våttorkning av golv

Tänk på att kök, toaletter och andra utrymmen som används av många och som lätt kan bli ofräscha kan behöva lite extra kärlek. 

 

Städa med omtanke om varandra och miljön

Starka medel med kemikalier som sticker i både ögon och luftvägar gör inte städningen bättre. Snarare tvärtom. Skippa dem och satsa på skonsamma, miljövänliga produkter och riktigt bra städredskap istället. I synnerhet om det finns medarbetare med allergier, men helst annars också. Ett riktigt välstädat kontor behöver inga parfymerade rengöringsmedel för att dofta gott och kännas fräscht – det kommer det göra ändå.

Sist men inte minst vill vi skicka med en påminnelse om att visa omtanke om både er själva och varandra även under en städning. Håll avstånd, använd gärna städhandskar och var noggranna med att byta trasor och dylikt ofta. 

Önskas fler tips om hur man bäst städar kontor – eller vill ni ha ett prisförslag på kontorsstädning från oss på Stockholms Allstäd? Då är ni förstås varmt välkomna att höra av er. Mer information hittar du här på vår hemsida.

 

FAQ

Behöver ett kontor städas varje dag?

Det beror på. Många företag väljer att ha kontorsstädning varje dag, men en del kör bara en eller ett par gånger i veckan.

Bör man städa oftare under höst- och vinterhalvåret?

Mer frekvent städning kan behövas under hösten och vintern då det tenderar att komma in mer grus och skräp utifrån då.

Kan städning ske under tiden medarbetarna är på plats?

Absolut. Städning sker i regel under kontorstid.

0
Feed

Adress

Jenny Linds gata 10

129 52 Hägersten
Hitta hit

Viktig information angående GDPR: Den nya lagen trädde i kraft 25/5-18 och här följer därför info. Viktigt att veta är att Stockholms Allstäd AB aldrig delar eller säljer några kunduppgifter till tredje part. Vissa uppgifter sparas pga fakturering eller offerering, beroende på vilken typ av UPPDRAG som är aktuell. Meddela om du som kund önskar att dina uppgifter tas bort eller om du inte önskar något utskick från Stockholms Allstäd AB.