Att byta kontorslokaler innebär inte bara flytt av möblemang, adressändring och ett nytt fikarum att dricka förmiddagskaffet i – en grundlig kontorsstädning hör också till. 

Byte av kontor kan bli nödvändigt av flera orsaker. Företaget kan till exempel ha vuxit ur de befintliga lokalerna, eller så är det nuvarande geografiska läget inte riktigt optimalt. Oavsett vad som föranleder ett kontorsbyte måste man alltid räkna med en sista avslutande kontorsstädning innan man lämnar över nycklarna. Precis som när man byter bostad med andra ord. 

Kontorsstädning är såväl en första som en sista detalj vid flytt av kontor – men vanligen behöver man bara stå för en av städningarna. De som lämnar över det nya kontoret ansvarar för att det är städat och fräscht lagom till inflytt, precis som man själv ser till att lämna den gamla kontorslokalen i ett gott och välstädat skick. Men hur bör man tänka rent logistiskt? När ska den sista, avslutande städningen ske?

Töm kontoret först – städa sen

Måhända ett självklart tips – men likväl ett bra och värdefullt sådant. Det är alltid betydligt enklare att städa ett kontor som är tomt eller nästintill tomt, än ett som är belamrat av både kontorsinredning, pärmar och dylikt. 

Hyr man in sig på ett kontor är det dock inte säkert att man tar med sig det befintliga möblemanget. En sådan gång går det förstås inte att tömma kontoret helt, varför det istället blir viktigt att boka en komplett sista städning där även rengöring av möblemang ingår. Viktigt är att vara tydlig i kommunikationen med den städfirma man anlitar. 

Vad gäller rätt tajming för flyttstädning av kontor beror det ofta på om man har hyrt kontoret eller om man har ägt och sålt det. Har man som företag hyrt kontorslokalerna bör sista städningen ske direkt efter utflytt och avslutande av hyreskontraktet. Har man däremot ägt och sålt lokalerna är det viktigt att det är rent och nystädat inför de nya ägarnas tillträdesdag. Ska tillträde ske längre fram kan det därför vara bättre att vänta med den avslutande städningen av kontoret så att man slipper göra om det en gång till. 

Ta med städfirman till nya kontoret

Så gott som alla företag har idag avtal med en professionell städfirma för städning av kontor och tillhörande utrymmen. Samma städfirma kan givetvis användas till den sista kontorsstädningen innan flytt. Trivs man med firman är det också smidigt att låta avtalet löpa på även på det nya kontoret. Är de nya lokalerna större eller mindre eller om de på annat sätt har andra förutsättningar kan man dock behöva justera avtalet. 

Att anlita samma städfirma även efter en kontorsflytt blir både bekvämt, tidseffektivt och kostnadseffektivt. En relation finns redan och behoven är tydliga. Är man inte nöjd med den firman man haft kan en kontorsflytt också vara ett utmärkt tillfälle att byta och på så vis börja på ny kula på fler än ett sätt. 

Önskar ni en offert på kontorsstädning – eller har ni frågor om vad som ingår i tjänsten hos oss på Stockholms Allstäd? Hör av er så berättar vi mer!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FAQ

Hur mycket kostar en kontorsstädning vid flytt?

Det beror på kontorets storlek, övriga tillhörande utrymmen samt städningens omfattning. Använd gärna vårt kontaktformulär för att få ett prisförslag för just ert kontor. 

Inkluderas även gemensamma utrymmen i en kontorsstädning?

Det beror på vad som avtalats, men vanligtvis ingår gemensamma utrymmen som hör till kontoret. 

Kan man anlita Stockholms Allstäd för kontorsstädning?

Absolut, kontorsstädning är en av våra mest anlitade tjänster.