Att flytta till en ny bostad är många gånger både pirrigt, nervöst och glädjefyllt. En ny plats att inreda väntar, liksom en ny plats att boa in sig på och att kalla hemma. Mindre roligt är det dock att städa ur den gamla bostaden. Som tur är finns det professionell flyttstädning att hyra in – en tjänst som tack vare RUT-avdraget faktiskt inte behöver bli så kostsam.

Är du på gång att byta boende? Ser du kanske fram emot att påbörja ett nytt kapitel i ett nytt hus eller en ny lägenhet – men bävar inför att städa ur det gamla? Flyttstädning är jobbigt – det tycker de allra flesta. Kraven är betydligt högre än vid en vanlig storstädning, och man har ett ansvar på sig att lämna över en bostad som verkligen är grundligt rengjord. På djupet, i varje skrymsle och varje vrå. Ett moment som blir desto mer påfrestande när man samtidigt ska flytta in i det nya hemmet också. 

Att leja bort flyttstädningen till en professionell städfirma kan bli en välkommen hjälp som sparar både tid och energi. Många drar sig dock för att hyra in tjänsten då man är rädd att prislappen ska landa alldeles för högt. Tack vare möjlighet till skatteavdrag behöver det dock inte bli så. 

 

Kan man använda RUT eller ROT-avdraget till flyttstädning?

ROT-avdrag nej, men RUT-avdraget får absolut användas till flyttstädning –  och bör med fördel så göras för att få ned kostnaden. RUT-avdraget är avsett att nyttjas till hushållsnära tjänster som exempelvis flyttstädning (och även själva flytten, om man vill ha hjälp med hela kalaset), medan ROT-avdraget istället är till för renoveringar och dylikt. 

Med RUT-avdraget ges du som privatperson möjlighet att dra av 50% av arbetskostnaden för en flyttstädning. Avdrag kan göras med 50 000 kronor per år för hushållsnära tjänster – vilket förstås innebär att du kan nyttja det till något mer än en flyttstädning som i regel kostar betydligt mindre än så. En perfekt förmån att utnyttja för möjligheten att kunna unna dig professionell flyttstädning – och därmed kunna lägga ditt fokus på annat. 

 

Vi som städfirma sköter rapporteringen till Skatteverket

Kanske det bästa av allt med RUT-avdraget – näst efter den billigare prislappen förstås – är att du som kund inte själv behöver göra något. Du behöver inte ansöka om något hos Skatteverket, eller skicka in några särskilda blanketter eller dylikt. Allt det sköts istället av oss – städfirman – som drar av en del av arbetskostnaden på din faktura och sedan rapporterar in det till Skatteverket. Det enda du behöver göra är att säga till att du önskar RUT-avdrag. 

Enkelt, bekvämt och snällt mot plånboken på samma gång.

På vår hemsida finns mer information om vilka städtjänster vi erbjuder till privatpersoner samt hur du skickar in en förfrågan om en offert till oss. Vill du veta mer om RUT-avdraget för flyttstädning – eller om avdraget generellt? Ring eller maila oss så hjälper vi dig!

FAQ BOKS

Hur gammal måste man vara för att få RUT-avdrag på flyttstädning eller annan städning?

Du måste ha fyllt 18 år för att kunna utnyttja avdraget. Utöver det finns också vissa kriterier som ska vara uppfyllda, vilka man kan läsa mer om hos Skatteverket.

Hur lång tid i förväg behöver man boka en flyttstädning?

Så god framförhållning som möjligt är alltid bra. Detta för att säkerställa att vi har medarbetare tillgängliga när du behöver en flyttstädning.

Hur mycket kostar en flyttstädning hos Stockholms Allstäd?

Det beror på bostadens storlek. Bästa sättet att få ett uppskattat pris för en flyttstädning av din bostad är att skicka in en offertförfrågan.