Städpersonal som inte kommer i tid, slarvigt avtorkade ytor, damm i hörnen och gemensamma utrymmen som känns allt annat än välkomnande och representativa. Känns det igen? Dåliga erfarenheter av tidigare professionell kontorsstädning kan göra att det känns som en omöjlighet att hitta en städfirma som faktiskt är riktigt bra. Men med några användbara tips och råd om vilka kriterier man ska tänka på blir det förhoppningsvis lite enklare att hitta en som lever upp till förväntningarna. Eller ännu hellre överträffar dem.

Att hitta bra städpersonal till kontoret är nästintill lika viktigt som att hitta bra medarbetare. Bra städning bidrar till ökad trivsel på arbetsplatsen, vilket i sin tur leder till ökad produktivitet och förhoppningsvis en bättre tillväxt på sikt. Ändå är det lätt hänt att företag glömmer bort att välja städfirma med omsorg, och istället tar första bästa som är tillgänglig. Det är ett misstag som kan bli både frustrerande och onödigt dyrt om städfirman i fråga inte levererar. Genom att specificera företagets krav och förväntningar på kontorsstädning redan från början, blir det mycket enklare att hitta en firma som känns 100% rätt. 

Hur hittar man den bästa städfirman till kontoret?

Behovet av kontorsstädning ser olika ut för olika kontor. Det bästa sättet att hitta en städfirma som kan erbjuda det arbetsplatsen efterfrågar är således att punkta upp såväl befintliga förutsättningar som behov och önskemål kring renhållning. 

Ungefär så här:

  • Hur stor är lokalen?
  • Hur ofta önskas städning av kontoret? 
  • Finns behov av särskilt allergivänliga rengöringsmedel?
  • Önskas samma städpersonal varje gång?
  • Vilka gemensamma ytor finns? Kan de behöva städas oftare? 
  • Behövs utökad städning under exempelvis höst- och vinterhalvåret?
  • Vilken tid på dagen passar för städning hos er?
  • Vilken budget har ni?

Har man bra koll på ovanstående blir det i regel mycket lättare att vara kräsen och bättre kunna sålla bland olika alternativ och inhämtade offerter.

 

Viktigt med både bra resultat och bra kommunikation

Att städfirman man anlitar faktiskt ser till att kontoret hålls rent och fräscht är förstås a och o. Men icke att förglömma är också vikten av bra kommunikation och ett gott samarbete. En professionell städfirma bör vara flexibel och lätt att komma i kontakt med. Som kund ska man också kunna lita på att städfirman meddelar om ett problem uppstår, exempelvis om ordinarie städpersonal blir sjuk. 

En närliggande städfirma kan vara en fördel

Har ni kontoret mitt i stan? Eller långt utanför tullarna i någon av Stockholms kranskommuner? Oavsett vilket, kan en närliggande städfirma ofta vara att föredra. Utebliven eller försenad städning på grund av att städpersonalen sitter fast i köer är trots allt ett problem man helst vill undvika, eller hur? Dessutom är det både billigare och mer hållbart, vilket i längden gynnar såväl företaget som miljön. 

Summa summarum kan alltså sägas att bra förberedelser och koll på såväl specifika krav och önskemål, som budget och avstånd i regel gör det lättare att hitta en passande städfirma. Önskas fler tips och råd kring kontorsstädning? Kontakta oss på Stockholms Allstäd, så pratar vi mer.

FAQ BOKS

Går det att skräddarsy städningen?

Absolut. Villkoren i ett städavtal utformas alltid efter vad kunden efterfrågar.

Hur länge löper ett avtal för kontorsstädning?

Vanligast är att skriva kontrakt för ett eller par år i taget, men det går att få både kortare och längre löptid än så.

Vilka betalningsalternativ finns?

Städtjänster på kontor betalas oftast via faktura. Om det ska vara månads-, kvartals-, eller årsfaktura bestäms i avtalsvillkoren.